Författare: Patrik Lindén
Illustratör: Joachim Petterson
Fotograf: Tobias Regell

Utgivningsdag: 2003-10-21
Recensionsdag: 2003-10-21

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

När man står där som stolt ägare till sin första träbåt, full av entusiastiska planer, upptäcker man att det inte följde med någon manual. Hur gör man? Vad är det för båt man tagit sig an egentligen? Vem kan ge råd och vem ska man lyssna på?Vi har försökt skriva den bok vi själva saknade när vi skaffade träbåtar. Vi vill att boken ska vara ett stöd och fungera som inspiration för alla som är på väg in i träbåtsvärlden eller som haft båt en tid och vill veta mer. Vi vill också förta en del av de krav man kan känna efter att ha sett polerade uppvisningsbåtar på festivaler och bilder i paradböcker. Det behöver inte vara svårt och betungande att ha en träbåt. Det ska tvärtom vara roligt och en båt ska kunna användas. Patina är vackert. (Ur bokens förord)Svenska träbåtar är en blandning av praktisk handbok och inspirerande fotobok för alla som är på väg in i träbåtsvärlden eller som haft båt en tid och vill veta mer. Den ger en inblick i träbåtslivet, berättar om modeller och konstruktörer, om träbåtens historia och om varför det är så gott om vackra gamla träbåtar just i Sverige. Den är också full av råd och tips till den som går i köptankar eller vill veta mer om renovering, träslag, båtritningar och klubbliv.Boken är skriven av journalisten Patrik Lindén och båtbyggaren Andreas Millde och för formgivningen och illustrationerna står Joachim Petterson som tidigare formgivit boken ”Snyggt – en stilguide för män”. Fotografierna är specialtagna för boken av Tobias Regell. Alla fyra är träbåtsägare sedan flera år tillbaka.Ur innehålletTräbåtsarvetSveriges unika träbåtsbeståndTräbåtsromantikEn träbåt äger man inte bara tre månader om åretBryggseglingSegelbåtarSegelbåtens utveckling till fritidsbåtBegrepp och klassificeringSegelbåtskonstruktörerMotorbåtarMotorbåtens utveckling till fritidsbåtBegrepp och klassificeringMotorbåtskonstruktörerTräbåtens ABCKöpa träbåtBåtens anatomiBåtritningarTräTågvirkeEkonomiBåten på landHöst, vinter, vårRenoveringsplanYtbehandlingLimning, skruv och verktygKnop, splits och taglingKlubbliv
FolkrörelsetraditionSkillnad på klubb och klubbSkrivna och oskrivna klubbreglerLottbåtarBåtpärlor med historiaBröderna Haglund håller Skärgårdskryssaren Kajsa i trimSvalan – Skärgårdens snabbaste båtCamilla – en familjemedlemAlba – Schuberts stolthetBeatrice Aurore gick mitt ituLoris, en lyckad renovering

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2003-10-21 Genre: Livsstil, hobby och fritid Illustratör: Joachim Petterson Fotograf: Tobias Regell Formgivare: Joachim Petterson Thema-kod: Hantverk och handarbete Antal sidor: 192 Mått: 239 x 300 x 23 mm Vikt: 1214 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789100581350 (2003-10-21)

Svenska träbåtar

Författare: Patrik Lindén
Illustratör: Joachim Petterson