Bonnier Fakta, 2021-09-06

Foto: Gabriel Liljevall

Digital tsunami Årets Marknadsföringsbok 2021

Digital tsunami av Katarina Gospic tilldelas utmärkelsen Årets Marknadsföringsbok. Priset delas ut av Sveriges Marknadsförbund.

Juryns motivering:

Som Årets Marknadsföringsbok 2021 har juryn utsett boken Digital tsunami – Revolutionen som kan rasera eller rädda världen av Katarina Gospic. Författaren beskriver på ett pedagogiskt och framtidsorienterat sätt hur digitaliseringen och utvecklingen av artificiell intelligens kommer att påverka oss, våra samhällen och våra sätt att leva. På ett balanserat sätt beskrivs både hot och möjligheter för ett demokratiskt levnadssätt och den tekniska utvecklingen inom olika områden. Författarens definition av digitalisering utifrån de två komponenterna datapunkter och datorkraft i syfte att hitta mönster i data uppskattas av juryn. Juryn uppfattar att boken ger en ökad förståelse för digitalisering generellt samt ger ett viktigt bidrag i att belysa både möjligheter och risker. Boken är lättläst och skapar en känsla av att vilja läsa vidare och det är juryns uppfattning att den erbjuder värdefulla insikter oavsett läsarens bakgrund och roll.

Om Digital tsunami

Tänk dig att kunna förutse cancer innan ens tumören uppstått, förutspå en epidemi innan det blir en pandemi, se till att val blir rakt igenom demokratiska eller varför inte göra oss koldioxidneutrala?

Digital tsunami är för dig som vill surfa på den digitala tsunamin som sköljer över vårt samhälle. För dig som vill förstå hur digitalisering och teknologiska landvinningar faktiskt kan vara det som — på många plan — räddar dig, mig och mänskligheten. Om de används rätt, i rätt händer. För de kan också missbrukas.

Foto: Gabriel Liljevall

Om Katarina Gospic

Som tjugosjuåring blev Katarina Gospic intervjuad i The New York Times för sin banbrytande hjärnforskning. 2013 sommarpratade hon i P1 och 2015 blev hon ett av de nya ansiktena som fick pryda "Stockholm Hall of Fame" på Arlanda. Hon har fått utmärkelser som Mensapriset och blivit utnämnd till både Supertalang och Superkommunikatör. Katarina är entreprenör sedan tio år tillbaka och jobbar nu med den senaste teknologin, exempelvis VR, AR, AI och datafusion inom bland annat utbildning, hälsa, infrastruktur och property tech för XR-bolaget Spinview. Hon har skrivit sju populärvetenskapliga böcker och är en frekvent inbjuden hjärnexpert i media.

Katarina Gospic är utbildad fysiolog, läkare och disputerad vid Karolinska Institutet i Stockholm. En av Katarinas främsta styrkor handlar om att göra svåra saker enkla att förstå. Hon vill implementera kunskap om hur vi använder avancerad teknologi på ett smart sätt i ett i syfte att främja hälsa, jämlikhet och hållbar utveckling. Hon menar att om vi vet hur saker fungerar kan vi styra våra beslut, oss själva och världen i önskad riktning.

Här samtalar  Katarina och hennes förläggare Cecilia Viklund