Montignacmetoden

Det franska sättet att äta gott och bli smal Michel Montignac
Köp boken

Utgivningsdag: 2006-08-23
Recensionsdag: 2006-08-23

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

”Mitt dietprogram är den enda perfekt balanserade metoden som rekommenderar dig att äta rätt kolhydrater och rätt fett.”

Michel Montignac är mannen som införde begreppet glykemiskt index (GI) i samband med viktminskning. Han har med utgångspunkt i GI utarbetat en metod som har visat sig hålla måttet. Den går i stort ut på att hålla blodsockerhalten på en låg och jämn nivå genom att äta rätt. Han har några enkla regler som är lätta att följa för dig som önskar äta god mat och ändå förlora överflödskilon eller behålla den vikt du trivs med.

∙ Ät dig mätt utan begränsning och utan att räkna kalorier

∙ Ät tre måltider om dagen på bestämda tider och hoppa aldrig över ett mål

∙ Undvik att småäta mellan målen

∙ Upprätthåll balansen mellan kolhydrater, fetter och proteiner varje dag

∙ Ät mindre mättat fett till förmån för fett från fisk, vegetabiliska oljor, frön och nötter

∙ Undvik sötade drycker

∙ Drick ett litet glas vin eller öl till maten om du vill

∙ Undvik starkt kaffe, drick hellre koffeinfritt

∙ Ät långsamt, tugga ordentligt och se till att det råder en trevlig stämning vid bordet

För att göra livet lättare i alla avseenden ger Montignac många tips på vad man kan äta till frukost, lunch och middag. Han ger svar på de frågor som många ställt honom angående bröd, socker, ost, pasta, alkohol, kaffe och så vidare. Här finns listor med exempel på bra fett och listor med olika kolhydraters GI-värde. Dessutom ingår massor med förslag på hur man komponerar dagens måltider samt en lång rad fräscha och aptitretande recept på allt från förrätter till desserter. Boken är illustrerad med tilltalande färgbilder.

Michel Montignac är född i södra Frankrike och bor i dag i närheten av Genève där

han ägnar sig åt att forska, skriva och föreläsa. När han var PR-ansvarig på ett multinationellt läkemedelsföretag i Paris, beslöt han sig för att gå ner i vikt. I samarbete med specialister och med tillgång till snart sagt all världens medicinska forskarrön om kost och hälsa, utarbetade han en metod som gjorde att han snart gick ner till sin idealvikt. Den har han sedan behållit.     Michel Montignac har skrivit flera böcker och alla har sålt i stora upplagor på 25 språk i mer än 42 länder. På svenska finns böckerna Jag äter, alltså blir jag smal; Jag äter – och förblir smal; Montignacs bästa recept; Montignacs hjärtdiet och Montignacmetoden för barn och tonåringar. Dessutom finns Montignacs svenska kök av Cathrine Schück med en samling recept som växte fram i ett inspirerande samarbete med Michel Montignac.

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2006-08-23 Genre: Mat & dryck Översättare: Anna Olsson Originalutgåvans titel: The Montignac diet Originalutgåvans utgivningsår: 2005 Omslagsformgivare: Jonas Hugoson Thema-kod: Kokböcker Antal sidor: 256 Mått: 181 x 225 x 24 mm Vikt: 829 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789137129105 (2006-08-23)

Fler böcker av författaren

Montignacmetoden

Det franska sättet att äta gott och bli smal Michel Montignac
Köp boken

Utgivningsdag: 2006-08-23
Recensionsdag: 2006-08-23

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

”Mitt dietprogram är den enda perfekt balanserade metoden som rekommenderar dig att äta rätt kolhydrater och rätt fett.”

Michel Montignac är mannen som införde begreppet glykemiskt index (GI) i samband med viktminskning. Han har med utgångspunkt i GI utarbetat en metod som har visat sig hålla måttet. Den går i stort ut på att hålla blodsockerhalten på en låg och jämn nivå genom att äta rätt. Han har några enkla regler som är lätta att följa för dig som önskar äta god mat och ändå förlora överflödskilon eller behålla den vikt du trivs med.

∙ Ät dig mätt utan begränsning och utan att räkna kalorier

∙ Ät tre måltider om dagen på bestämda tider och hoppa aldrig över ett mål

∙ Undvik att småäta mellan målen

∙ Upprätthåll balansen mellan kolhydrater, fetter och proteiner varje dag

∙ Ät mindre mättat fett till förmån för fett från fisk, vegetabiliska oljor, frön och nötter

∙ Undvik sötade drycker

∙ Drick ett litet glas vin eller öl till maten om du vill

∙ Undvik starkt kaffe, drick hellre koffeinfritt

∙ Ät långsamt, tugga ordentligt och se till att det råder en trevlig stämning vid bordet

För att göra livet lättare i alla avseenden ger Montignac många tips på vad man kan äta till frukost, lunch och middag. Han ger svar på de frågor som många ställt honom angående bröd, socker, ost, pasta, alkohol, kaffe och så vidare. Här finns listor med exempel på bra fett och listor med olika kolhydraters GI-värde. Dessutom ingår massor med förslag på hur man komponerar dagens måltider samt en lång rad fräscha och aptitretande recept på allt från förrätter till desserter. Boken är illustrerad med tilltalande färgbilder.

Michel Montignac är född i södra Frankrike och bor i dag i närheten av Genève där

han ägnar sig åt att forska, skriva och föreläsa. När han var PR-ansvarig på ett multinationellt läkemedelsföretag i Paris, beslöt han sig för att gå ner i vikt. I samarbete med specialister och med tillgång till snart sagt all världens medicinska forskarrön om kost och hälsa, utarbetade han en metod som gjorde att han snart gick ner till sin idealvikt. Den har han sedan behållit.     Michel Montignac har skrivit flera böcker och alla har sålt i stora upplagor på 25 språk i mer än 42 länder. På svenska finns böckerna Jag äter, alltså blir jag smal; Jag äter – och förblir smal; Montignacs bästa recept; Montignacs hjärtdiet och Montignacmetoden för barn och tonåringar. Dessutom finns Montignacs svenska kök av Cathrine Schück med en samling recept som växte fram i ett inspirerande samarbete med Michel Montignac.

Ladda ner omslag

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2006-08-23 Genre: Mat & dryck Översättare: Anna Olsson Originalutgåvans titel: The Montignac diet Originalutgåvans utgivningsår: 2005 Omslagsformgivare: Jonas Hugoson Thema-kod: Kokböcker Antal sidor: 256 Mått: 181 x 225 x 24 mm Vikt: 829 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789137129105 (2006-08-23)

Fler böcker av författaren