Social intelligens
Den nya vetenskapen om mänskliga relationerBeställ recensionsexemplar
Bok i originalformat skickas ca 3 veckor före recensionsdatum. Önskar du PDF-korrektur eller har frågor kontakta mediakontakten nedan.
Du har ännu inte behörighet att beställa böcker från detta förlag. Kontakta press@bonnierforlagen.se om du vill utöka din behörighet.
Vill du beställa recensionsexemplar?
Logga inUtgivningsdag: 2007-09-13
Recensionsdag: 2007-09-13
Mediakontakt: Bonnierförlagens Press
Idag vet vi att EQ räknas i lika hög grad som IQ - tack vare psykologen Daniel Goleman och hans internationella bestseller Känslans intelligens. Nu är han tillbaka med en ny banbrytande bok.
Där EQ handlar om att finna balansen inom människan handlar SQ om hur vi relaterar till varandra. Vetenskapen har upptäckt ett helt nytt hjärnsystem som de kallar den sociala hjärnan. När vi interagerar uppstår en tät koppling mellan våra hjärnor. De känslor som då väcks, skickar ut kaskader av hormoner som styr vårt biologiska system. Det gör att vi kan påverka hjärnan - och därmed kroppen - hos varandra. Stärkande relationer har ett välgörande infl ytande på vår hälsa, medan nedbrytande relationer kan fungera som ett långsamt verkande gift i kroppen.
Idag sker allt större del av vårt umgänge via mejl, Internet och andra teknikformer. Våra tillfällen att träffas håller långsamt på att försvinna och ingen vet vilket socialt och emotionellt pris vi och våra barn kommer att få betala, varnar Daniel Goleman. Det positiva budskapet är att vi har en medfödd benägenhet för empati, samarbete och människokärlek.
Daniel Goleman är doktor i psykologi och vetenskapsjournalist med en erkänd förmåga att presentera och tolka vetenskapliga upptäckter för en bredare publik.
Detaljerad fakta
Recensionsdag: 2007-09-13 Genre: Samhälle och samhällsvetenskap Översättare: Gun Zetterström Originalutgåvans titel: Social Intelligence Originalutgåvans utgivningsår: 2006 Thema-kod: Psykologi Antal sidor: 496 Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789146202714 (2007-09-13)