Mitt liv i 154 sånger
Författare: Paul McCartney
Köp boken

Utgivningsdag: 2021-11-05
Recensionsdag: 2021-11-02

Mediakontakt: Marie Lok Björk

I den här unika boken berättar Paul McCartney uppriktigt om sitt liv och sin musik genom 154 låtar från hela hans karriär – med början i de allra tidigaste alstren i barndomen och vidare genom det sägenomsusade decenniet med The Beatles, till Wings och hans soloalbum idag. Varje låttext får för första gången sin förklaring och läsaren får ta del av omständigheterna när de skrevs och vad han känner för låtarna idag. Allt detta presenteras tillsammans med material från McCartneys privata arkiv – utkast, brev, fotografier – saker som inte tidigare visats. Paul McCartneys röst och personlighet ljuder från varje sida.

”Jag hoppas att det jag har skrivit kommer visa människor något om mina sånger och mitt liv som de tidigare inte har sett. Jag har försökt berätta hur musiken blir till och vad den betyder för mig, och jag hoppas att kunna förmedla det vidare till andra.” Sir Paul McCartney

”Fler gånger än jag kan minnas har jag fått frågan om jag inte ska skriva en självbiografi, men det rätta tillfället har aldrig infunnits. Men något jag alltid lyckas göra, oavsett om jag är hemma eller på turné, är att skriva nya sånger. Jag vet att en del människor när de har uppnått en viss ålder gärna återvänder till dagböckerna för att minnas händelser och dagar från förr, men jag har inte några sådana anteckningsböcker. Vad jag däremot har är mina sånger, hundratals av dem, och jag har upptäckt att de i stort sett fyller samma funktion. Och dessa sånger sträcker sig över hela mitt liv.” Paul McCartney

"[Ett] anmärkningsvärt tillägg till den litterära Beatlesbygget … [”Texterna” är] McCartneys Pickwickklubben, ett stort kollage av berättelser som studsar mellan olika världar; fantasins värld, en buss i Liverpool … Det är en bok som är likt en sång i sig själv – eller en sångsvit. Ett konceptalbum … Jag skulle säga att det nästan är McCartney när han är som bäst, och som mest musikalisk, vilket är närmast otroligt eftersom det inte finns något att höra, förutom berättelsen, som är ljuv musik i sig."

– Colin Fleming, The Daily Beast

”Texterna” påminner oss om att McCartneys storhet är hans förmåga att ta sig an stilar och genrer och göra dom till sina egna … Det otroliga med den här förmågan är inte bara McCartneys begåvning, utan också hans bredd … det verkar inte finnas någon stil som McCartney inte kan använda sig av… Som ett fotoalbum kan man slå upp ”Texterna” var som helst, och hitta det allvarliga och det lättsinniga, det raka och det enigmatiska, sida vid sida. Det som är fantastiskt med dessa ögonblicksbilder är att de, för det mesta, är en enda persons verk.

– David McCooey, The Conversation

”Ett fantastiskt arbete som är noggrant skapat och kärleksfullt utvalt, och alldeles underbart … Han är en av de mest ljudmässigt begåvade människor som någonsin har levt. McCartneys bästa texter är musikaliska underverk, så väl komponerade att man tror att de alltid har funnits.

–Jack Hamilton, Slate

”Att läsa de här 154 sångerna är att imponeras av inte bara av McCartneys produktivitet utan också hans fantasi och potentialen i hans oförberedda, raka stil … ”Texterna” gör tydligt att McCartney har skrivit på en hög nivå långt efter hans Beatlesår, och till och med de svagaste texterna i boken har ett helt eget uttryck: en känsla av lättsam lekfullhet och ohämmad experimentlust. De är ett nöje att läsa därför att de utstrålar den glädje som deras skapare kände under processen … Om och om igen, visar McCartney hur kunnig han är om litteraturhistorien och hur mycket av hans verk har gemensamt med Dickens, Shakespeare och deras likar.”

– David Hajdu, New York Times Book Review

”Med den här nya dubbelvolymsamlingen ”Texterna: Ett självporträtt” erbjuder Sir Paul McCartney en unik inblick i hans kreativa process … Bredden hos hans influenser är makalös.”

– Jordan Runtagh, People

”Att läsa ”Texterna” är som att stå i köket hos en mästerkock när han förbereder en rätt, lägger till ditten och datten medan han självsäkert konverserar oss … Nästan 60 år senare är det fortfarande en fantastisk historia … Muldoon intervjuade honom i timtal och har fått ur honom de mest underbara anekdoter.”

– David Kirby, Washington Post

””Texterna” är sitt eget mästerverk. Redigerad av den hyllade poeten Paul Muldoon är antologin en fest för ögat. De mest inbitna Beatlesfansen kommer att tappa hakan över aldrig tidigare sedda fotografier, textsidor, dagboksanteckningar, målningar, med mera. ”Texterna” innehåller den bästa samling illustrationer sammankopplade med McCartneys liv och verk. Och de är dessutom fantastiskt återgivna. Formmässigt utsökt, utmanar ”Texterna” till och med de främsta konstförlagen, inkluderat de snygga begränsade utgåvorna hos Taschen och Genesis. Läsarna kommer att njuta av de djupgående beskrivningarna av mer än 150 sånger, och jag var i alla fall lyrisk över valen.”

– Kenneth Womack, Salon

”En noggrann genomgång av varje årtionde, och med återkommande samtal om John Lennon, är det troligtvis det närmsta en biografi som McCartney någonsin kommer att skriva, med textsidor och en stor samling aldrig tidigare publicerade foton på hans familj och The Beatles.”

– Kim Willis, USA Today

Visa mer

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2021-11-02 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Översättare: Cecilia Falk, Katarina Falk, Christian Thurban Originalutgåvans titel: The Lyrics Thema-kod: Biografi och prosa (ej fiktion), Musik, Diverse, Europa, Världen, Nya tiden 1500– Antal sidor: 880 Mått: 212 x 260 x 82 mm Vikt: 3728 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789178873456 (2021-11-05)

Nyheter om boken

Mitt liv i 154 sånger
Författare: Paul McCartney