Författare: Pelle Holmberg, Jens Linder
Fotograf: Stefan Wettainen
Provläs

Utgivningsdag: 2009-08-04
Recensionsdag: 2009-08-04

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Ordet svamplycka är det första man tänker på när Pelle Holmberg, engagerad svampexpert, och Jens Linder, kunnig kock, pratar svamp. Här har två verkliga kännare på området tillsammans skrivit en bok om Sveriges bästa matsvampar och hur man får användning för dem i 60 utsökta svamprätter. Svamplycka består av ett fyrtiotal svampporträtt av allt från försommarens vårmusseron och högsommarens strävsoppar till höstens stolt fjällskivling och vinterns ostronskivling. Här får du lära dig vilken säsong just din favoritsvamp tillhör, hur du känner igen de olika matsvamparna, hur du tar hand om dem, förvarar dem och tillagar varje sort på bästa sätt. Boken är illustrerad med fantastiska bilder på svampar, mat och natur. Så ut i skogen och upplev sann svamplycka!

Vårmusseron • Toppmurkla • Finluden stensopp • Snöbollschampinjon • Strävsoppar • Grynsopp och smörsopp • Nejlikbrosking • Kremlor • Karljohan • Kantarell • Finska riskor • Mandelriska • Rimskivling • Sillkremlor • Brunsopp • Blodriskor • Stolt fjällskivling • Svart trumpetsvamp • Rödgul trumpetsvamp • Trattkantarell • Rökslöjskivling • Ostronmussling • Fjällig bläcksvamp • Blomkålssvamp • Fjällig taggsvamp • Motaggsvamp • Fårticka • Brödticka • Mjölskivling • Sotvaxskivling • Citronslemskivling • Tryffel • Goliatmusseron

"Svampböcker brukar det kännas som om det går 13 på dussinet ... Här är dock ett lysande undantag. Inspiration till lustfyllda utflykter till svampskogen i såväl ord som bild. Det här är en bok som jag redan älskar!" Svante Öquist, Elle interiör

"Svamplycka är det mest inspirerande praktverket vi sett om svamp. Höstens roligaste bokköp till köket!" Residence

"Svampböcker brukar det kännas som om det går 13 på dussinet ... Här är dock ett lysande undantag. Inspiration till lustfyllda utflykter till svampskogen i såväl ord som bild. Det här är en bok som jag redan älskar!" Elle interiör

Visa mer

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2009-08-04 Genre: Livsstil, hobby och fritid Fotograf: Stefan Wettainen Formgivare: Nina Ulmaja Thema-kod: Mat och dryck Antal sidor: 168 Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789174240221 (2009-08-04)

Fler böcker av författaren

Svamplycka

Författare: Pelle Holmberg, Jens Linder